dimarts, 28 de setembre del 2010

Nou Pla Jove per Mataró


Parlem amb la regidora de joventut i dona de l’Ajuntament de Mataró, Ana María Barrera, sobre la recent posada en marxa del nou Pla Jove de la ciutat.

Per què sorgeix el Pla Jove? I quína vigència tindrà?

El pla antic 2004-2008 va arribar a la seva finalització i varem començar un periòde primer d’anàlisis de l’antic pla per poder començar a fer la diagnosis per començar a el·laborar el nou pla, i prenen com a model a seguir per la seva el·laboració el pla nacional de joventut de Catalunya, que és la secretaria general de joventut l’encarregada d’impulsar totes les accions que conté el pla nacional.


Principals objectius del pla jove?

En líneas generals, el pla jove està dividit en Quatre objectius principals;

1. Garantir la igualtat d’oportunitats dels joves en l’accés als recursos socials, polítics, econòmics i culturals necessaris per exercir la ciutadania.

2. Fomentar la participación dels joves en la construcción de proyectes col·lectius mitjançant una política activa de dinamització que, a més de facilitar la seva presència en la vida pública de la ciutat, generi espais de relació i intercanvi en la gestió cuotidiana dels interessos juvenils.

3. Donar desposta a les necessitats específiques dels nois i nois, facilitant la seva autonomia per tal que es puguin emancipar en les millors condicions.

4. Posar a l’abast dels i les joves els recursos perquè siguin subjecte d’innovació a la ciutat, i contribueixin a la cohesió social de forma activa.

Quíns àmbits d’actuació té el Pla Jove? I quínes accions hi ha dintre de cada àmbit?

El Pla Jove de Mataró recull 136 actuacions estructurades en els eixos de; Salut, Habitatge, Ocupació, Educació, Cultura, Esport i Oci, Mobilitat, Informació, Associacionisme, Participació i interlocuació.

Primer, la creació de l’oficina d’emancipació juvenil, aquesta oficina és un servei adreçat exclusivamente als joves de entre 16 i 29 anys que el que fa és dotar de recursos als joves, recursos informatius, perquè es puguin emancipar. En aquesta oficina hi ha 4 assessories que tenen a veure amb els àmbits més importants per l’emancipació, habitatge, salut, ocupació i formació. Aquesta oficina és l’encarregada de quan el jove té qualsevol dubte alhora de fer qualsevol procés per aconseguir la seva autonomia el que fa és donar-li assessorament i acompanyament en aquest jove en la seva necessitat. Per exemple en habitatge, si aquest jove requereix o necessitat que se l’informi d’algun tràmit o de la borsa de lloguer jove no només obtindrà información sinó que també obtindre un assessorament i una orientación, a més a més aquest asesor li farà un acompanyament o seguiment per poder resoldre la seva inquietud o necessitat.

Aquesta oficina encara no s’ha creat, aquests oficines formen part o depenen de la secretaria general de joventut en el Maresme no hi ha cap oficina d’aquest tipus, hi ha una en el Vallès Oriental i a nivell municipal hi ha la de Sabadell però nosaltres volem que mataró sigui una referència de l’emancipació però que dongui cobertura a tota la comarca. Aquest projecte està previst que es pugui realitzar en breu.

Per altra banda, un altre projecte molt important i quedona desposta a una de les demandes que fan més els joves és tenir informació de tot allò que ofereix l’ajuntament adreçat als joves i a m´s a més que sigui una informació de qualitat el que hem volgut començar a desenvolupar són les oficines d’informació virtual, són uns quioscos que volem començar a instalar per tota la ciutat on tothom pugui visualitzar l’informació del web municipal, el que fem això és acostar l’informació als ciutadants en aquest cas als joves de laciutat, amb aquest quiosco també es podran fer tràmits és a dir qualsevol gestió que es pot fer des del web municipal, l’única ventatge és que hi ha en comptes qu el el jove s’hagi de desplaçar a les dependencias municipals o que no disposi d’un ordenador amb Internet, perquè no quedi cap joves sense accés a l’informació.

Un altre projecte que creiem i pensum que necessita aquesta ciutat és una residència d’estudiants, hem de ser conscients que amb la creació del Tecno-Campus vindran molts joves a estudiar i formar-se a la nostre ciutat, joves del Maresme però a més a més joves d’altres comarques com del Vallès. Llavors nosaltres hem d’oferir un espai on aquests joves puguin allotjar-se a un preu ajustat a les possibilitats redundes dels joves, per tant la residència d’estudiants és un dels proyectes més potents que tenim en el Pla Jove.

Un altre projecte que pensum que és prou important, és dotar el jove de recursos pq pugui ser autonom en la nostre societat, és començar a estimular tot el tema de l’emprenadoria, fent cursos informatius i d’assessorament als instituts i en aquells establiments on els joves siguin usuaris. Perque pensem que fomentar l’emprenadoria dels joves és la millor manera d’ajudar-los a crear-se un futur per si mateixo.

Recerca d’habitatges buits, avui dia els joves volen emancipar-se però en el mercat privat veiem que els preus dels habitatges són molt alts i també veiem que els recursos dels que desposa l’administració cada cop són menys pq vivim en una situación socioeconòmica complicada i posar a l’abast dels joves pisos de protecció oficial és complicat i llavors la recerca d’habitatges buits per poder-los posar dins de la borsa de lloguer. L’administració media amb el propietari de manera que ens estalbiem molts intermediàris pel mig que poden encarir el preu dels pisos.

Quína inversió rebrà el Pla durant els tres anys de vigència?

Pels propers tres anys s’han programat 136 actuacions amb un pressupost municipal de 2.771.588 €. Sense comptar amb les subvencions que s’otorgaran des de la diputación de Barcelona i de la Secretaria General de joventut, per actuacions concretes.

Quín procés es va seguir per l’elaboració del Pla Jove?

El pla jove s’ha elaborat en tres fases diferenciades . En primer lloc s’ha realitzat la fase de diagnosis, on s’estudia la realitat dels joves de Mataró i es detecten les principals mancances i necessitats que tenen, a traves d’una visualització de tots els serveis i actuacions que esposen trobar a Mataró i que van adreçats a la población jove. Com a resultat, es redacta un document de conclusió de la diagnosis, que ha servit de punt de partida per dissenyar tant els objectius generals com els específics i les actuacions que se’n deriven.

La segona fase ha estat l’anomenada Fase de Disseny, on s’estableixen els objectius i actuacions a realitzar en els propers anys. S’ha treballat de forma interdepartamental per tal que totes les regidories implicades col·laboressin en el Disney de les actuacions que s’adrecen als joves. En aquest sentit, no només el Servei de Joventut i Dona serà responsable de treballar per assolir els objectius i actuacions planificats sinó que estaran implicats gairebé la totalitat de serveis i departaments de l’Ajuntament.

La darrera fase ha estat la d’aportacions dels grups polítics municipals i de les entitats membres del Consell Municipal de Joventut.

Còm serà el seguiment i l’evaluació del pla?

La diferència en aquest tema amb l’àntic pla, és que abans l’evaluació es feia al terminar la seva vigència i aquest nou pla serà evaluat anualmente durant els Quatre anys de la seva existència. Això permet que el pla estigui adaptat sempre a la realitat i pugui ser modificat pq s’adapti a les necessitats de cada moment.

L’avaluació es farà amb el Condell municipal de joventut qu està integrat per 21 entitats associatives del municipi i a part hem creat una comissió de seguiment que és interdepartamental és a dir, que està formada per representats de tots els serveis i departaments que es contemplen en el pla jove. Aquesta comissió és reunirà cada sis mesos amb la coordinación del servei de joventut.